|
|
|
Boginfo |
|
|
|
|
|
|
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
|
|
Nyhedsbrev
Print siden
Melchior, Marie Riegels, Solveig Hoberg, Helle Leilund, Maria Mackinney-Valentin & Kirsten Toftegaard
Snit
Industrialismens tøj i Danmark
2011, 345 sider illustreret
ISBN 978-87-635-3107-8
2011
|
|
Vejl. pris350 DKK 54 $ 47 € 42 £
|
Onlinepris280 DKK 43 $ 38 € 34 £
|
|
|
Må du bare eje denne bog?
Man kan desværre ikke købe direkte i vores webshop lige nu da den betalingsløsning vi tidligere har anvendt, er lukket.
En ny – og bedre – hjemmeside er på vej, men den er ikke helt klar endnu.
Indtil den lanceres, kan du bestille bøger på den gammeldags maner, ved at skrive til order@mtp.dk. Så sender vi dig bøgerne med en faktura.
Husk at angive navn og adresse til forsendelsen i din mail.
Bestillinger sendes som udgangspunkt som pakker til afhentning; læs mere her. Hvis du behøver levering til døren, så angiv også det i din bestilling.
Se udvalgte sider
Indholdsfortegnelse
|
▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også
Industrialiseringen forandrede grundlæggende vores forhold til tøj, og udviklingen af en dansk industrikultur i det 20. århundrede skabte både nye muligheder og udfordringer inden for mode og beklædning. Snit. Industrialismens tøj i Danmark er en undersøgelse af, hvordan industrialiseringen påvirkede alt fra produktion, design, markedsføring til forbrug og trends. Det er især tiden mellem 2. Verdenskrig og i dag, der er i fokus, fordi det var i denne periode, den nationale beklædnings- og modeindustri voksede frem. Det havde afgørende betydning for velstand og eksport, samtidig med at der opstod nye forbrugsmønstre og beklædningskulturer. Bl.a. fortælles historien om tekstil og beklædningsindustriens begyndende messeaktivitet fra slutningen af 1940'erne i Herning og om de uddannede modedesigneres tiltagende rolle i beklædningsindustrien fra 1960'erne. Andre artikler undersøger undertøjsreklamen i tiden omkring 2. Verdenskrig, trendmekanismer i moden, shoppingkulturen blandt unge i begyndelsen af 2000-tallet, pelsindustriens udvikling, og kunsthåndværkertøj og genbrugstøj som modtræk til industrialismens masseproducerede beklædning. Antologien udspringer af et voksende dansk forskningsmiljø inden for tøj, tekstil og mode ved de kultur- og kunsthistoriske museer, universiteterne og design- og handelsskolerne. Dette afspejler sig i bredden af faglige tilgange: Fra det industrihistoriske perspektiv over det etnologisk-historiske til en litteratur- og kunsthisorisk indfaldsvinkel. Bogen henvender sig til enhver, der er interesseret i tøj, til forskere, studerende og beskæftigede i mode-, tekstil- og beklædningsindustrien.
Læs interview med Marie Riegels Melchior i Politiken 10. juni 2011: infomedia.dk
Marie Riegels Melchior (f. 1974) er cand.mag. i europæisk etnologi og ph.d. i design og fashion history fra Kunstakademiets Arkitektskole.
Alle udgivelser af
Marie Riegels Melchior som redaktør
Verden over 2006, ISBN 978-87-635-0465-2, hft
Marie Riegels Melchior som forfatter
Dansk på mode! 2013, ISBN 978-87-635-3044-6, hft
Verden over 2006, ISBN 978-87-635-0594-9, e-publikation
| |
Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.Kunder, som har købt denne titel, købte også
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|