Industrialiseringen forandrede grundlæggende vores forhold til tøj, og udviklingen af en dansk industrikultur i det 20. århundrede skabte både nye muligheder og udfordringer inden for mode og beklædning.
Snit.
Industrialismens tøj i Danmark er en undersøgelse af, hvordan industrialiseringen påvirkede alt fra produktion, design, markedsføring til forbrug og trends. Det er især tiden mellem 2. Verdenskrig og i dag, der er i fokus, fordi det var i denne periode, den nationale beklædnings- og modeindustri voksede frem. Det havde afgørende betydning for velstand og eksport, samtidig med at der opstod nye forbrugsmønstre og beklædningskulturer. Bl.a. fortælles historien om tekstil og beklædningsindustriens begyndende messeaktivitet fra slutningen af 1940'erne i Herning og om de uddannede modedesigneres tiltagende rolle i beklædningsindustrien fra 1960'erne. Andre artikler undersøger undertøjsreklamen i tiden omkring 2. Verdenskrig, trendmekanismer i moden, shoppingkulturen blandt unge i begyndelsen af 2000-tallet, pelsindustriens udvikling, og kunsthåndværkertøj og genbrugstøj som modtræk til industrialismens masseproducerede beklædning.
Antologien udspringer af et voksende dansk forskningsmiljø inden for tøj, tekstil og mode ved de kultur- og kunsthistoriske museer, universiteterne og design- og handelsskolerne. Dette afspejler sig i bredden af faglige tilgange: Fra det industrihistoriske perspektiv over det etnologisk-historiske til en litteratur- og kunsthisorisk indfaldsvinkel. Bogen henvender sig til enhver, der er interesseret i tøj, til forskere, studerende og beskæftigede i mode-, tekstil- og beklædningsindustrien.
Læs interview med Marie Riegels Melchior i Politiken 10. juni 2011:
infomedia.dk