Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Nyhedsbrev   Print siden   

Jensen, Thomas Wiben & Martin Skov
Følelser og kognition

2010, 299 sider
Illustreret
ISBN 978-87-635-2870-2



Vejl. pris220 DKK  34 $  30 €  26 £
Onlinepris220 DKK  34 $  30 €  26 £

Må du bare eje denne bog?

Man kan desværre ikke købe direkte i vores webshop lige nu da den betalingsløsning vi tidligere har anvendt, er lukket.

En ny – og bedre – hjemmeside er på vej, men den er ikke helt klar endnu.

Indtil den lanceres, kan du bestille bøger på den gammeldags maner, ved at skrive til order@mtp.dk. Så sender vi dig bøgerne med en faktura.

Husk at angive navn og adresse til forsendelsen i din mail.

Bestillinger sendes som udgangspunkt som pakker til afhentning; læs mere her. Hvis du behøver levering til døren, så angiv også det i din bestilling.


 Se udvalgte sider

 Indholdsfortegnelse

▼ Din mening

Fås også som e-publikation


Fås også som trykt bog


Følelser og kognition er en tværfaglig antologi, som præsenterer, hvordan de nyeste neurobiologiske resultater kan få afgørende betydning for fremtidens humanistiske forskning.

I antologien gøres der op med den traditionelle opfattelse af fornuft og følelser som adskilte størrelser; i stedet introducerer bogens bidragydere et integreret syn på mentale aktiviteter. Følelser og tænkning er således tæt sammenvævede processer i den menneskelige hjerne, der arbejder sammen om at forme vores adfærd.

Omdrejningspunktet for resultaterne af den tværvidenskabelige forskning, der præsenteres i antologien, er den afgørende betydning samspillet mellem følelser og kognition har for menneskets liv og færden.

Nye kliniske studier viser, at folk, der har fået beskadiget deres emotionelle centre i hjernen, ikke længere er i stand til at træffe hensigtsmæssige valg. Det bliver således klart, at et ændret syn på forholdet mellem fornuft og følelse har afgørende betydning for de humanistiske hovedområder.

Hvor artiklerne i antologiens første del giver læseren en grundig indføring i følelsernes neurobiologi, består antologiens anden del af artikler, hvor perspektivet bredes ud til at omfatte den humanistiske forskning.

Antologien giver et klart billede af, hvordan følelserne spiller en afgørende rolle for vores sociale kompetencer og dermed også for frembringelser af kulturelle og æstetiske produkter. Bl.a. behandler artiklerne oplevelser af film, kunst og litteratur.

Thomas Wiben Jensen er ph.d.-studerende ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, finansieret af satsningsområdet Krop & Bevidsthed, Københavns Universitet.

Martin Skov er forskningsassistent ved Hvidovre Hospitals MR-afdeling og studerende ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet.


 
Emneområde | Filosofi og psykologi |
Emneord | Filmteori | Fysiologi | Kognitionsforskning | Æstetik |
Specifikt emneord | Bevidsthed | Fænomenologi | Hjerneforskning | Perception |
Periode | 20. årh. | 21. årh. |
Sprog | Dansk |

Indhold

Pressen skrev


Alle udgivelser af

Thomas Wiben Jensen som redaktør

Følelser og kognition
2007, ISBN 978-87-635-0584-0, hft
 

Martin Skov som redaktør

Følelser og kognition
2007, ISBN 978-87-635-0584-0, hft
 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.




Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger