Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Nyhedsbrev   Print siden   

Mygind, Erik
Udeundervisning i folkeskolen
Et casestudie om en naturklasse på Rødkilde Skole i København og virkningerne af en ugentlig obligatorisk naturdag på folkeskolens yngste klassetrin i perioden 2000-2003

2005, 316 sider
Illustreret
ISBN 978-87-635-0370-9



Vejl. pris225 DKK  34 $  30 €  27 £
Onlinepris180 DKK  28 $  24 €  22 £

Må du bare eje denne bog?

Man kan desværre ikke købe direkte i vores webshop lige nu da den betalingsløsning vi tidligere har anvendt, er lukket.

En ny – og bedre – hjemmeside er på vej, men den er ikke helt klar endnu.

Indtil den lanceres, kan du bestille bøger på den gammeldags maner, ved at skrive til order@mtp.dk. Så sender vi dig bøgerne med en faktura.

Husk at angive navn og adresse til forsendelsen i din mail.

Bestillinger sendes som udgangspunkt som pakker til afhentning; læs mere her. Hvis du behøver levering til døren, så angiv også det i din bestilling.


▼ Din mening

Udeskoleideen har igennem de seneste 10 år vundet stadig større indpas i Norden baseret på positive erfaringer, men der råder en vis skepsis blandt forældre, lærere og politikere om udbyttet af udeskole, og flere forskningsresultater efterlyses.

På to læreres initiativ fik en klasse på Rødkilde Skole i København mulighed for over 3 år, at flytte 20 % af den obligatoriske undervisning ud i skoven en dag hver uge. En gruppe danske forskere med forskellige faglige baggrunde valgte at følge elever, lærere og forældre i projektperioden 2000-2003. I antologien fremlægges resultater baseret på følgende spørgsmål:

• Hvordan påvirkes elevernes trivsel, kompetencer, kropslige aktivitet, sociale læring, mundtlige sprogbrug samt natur- og miljøforståelse i de to kontekster?
• Hvordan påvirkes lærernes didaktiske valg, undervisningsmetoder og samvær med eleverne, når skolens traditionelle fag formidles i henholdsvis klasseværelset og uderummet/skoven?
• Hvilke holdninger har forældre til naturklasseideen, udeskole og udepædagogik?

Antologien henvender sig især til undervisere og studerende på universiteter, lærer- og pædagogseminarier, til skoleledere og -lærere, der interesserer sig for udeskole og udepædagogik, samt til de politiske beslutningstagere inden for området

Erik Mygind, ph.d., er lektor ved Institut for Idræt, Københavns Universitet

 
Emneområde | Undervisningsmidler og pædagogik |
Emneord | Feltarbejde | Pædagogik | Uddannelse |
Specifikt emneord | Billedanalyse | Børns vilkår | Naturen | Skolesystem | Undervisning |
Land | Danmark |
By m.v. | København |
Periode | 21. årh. |
Sprog | Dansk |

Indhold

Pressen skrev


 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.




Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger