Udeskoleideen har igennem de seneste 10 år vundet stadig større indpas i Norden baseret på positive erfaringer, men der råder en vis skepsis blandt forældre, lærere og politikere om udbyttet af udeskole, og flere forskningsresultater efterlyses.
På to læreres initiativ fik en klasse på Rødkilde Skole i København mulighed for over 3 år, at flytte 20 % af den obligatoriske undervisning ud i skoven en dag hver uge. En gruppe danske forskere med forskellige faglige baggrunde valgte at følge elever, lærere og forældre i projektperioden 2000-2003. I antologien fremlægges resultater baseret på følgende spørgsmål:
• Hvordan påvirkes elevernes trivsel, kompetencer, kropslige aktivitet, sociale læring, mundtlige sprogbrug samt natur- og miljøforståelse i de to kontekster?
• Hvordan påvirkes lærernes didaktiske valg, undervisningsmetoder og samvær med eleverne, når skolens traditionelle fag formidles i henholdsvis klasseværelset og uderummet/skoven?
• Hvilke holdninger har forældre til naturklasseideen, udeskole og udepædagogik?
Antologien henvender sig især til undervisere og studerende på universiteter, lærer- og pædagogseminarier, til skoleledere og -lærere, der interesserer sig for udeskole og udepædagogik, samt til de politiske beslutningstagere inden for området
Erik Mygind, ph.d., er lektor ved Institut for Idræt, Københavns Universitet
|