Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 


Melchior, Marie Riegels
Dansk på mode!
Fortællinger om design, identitet og historie i og omkring dansk modeindustri

2013, 288 sider
Rigt illustreret
ISBN 978-87-635-3044-6



Vejl. pris348 DKK  53 $  47 €  42 £
Onlinepris278 DKK  43 $  37 €  33 £

Må du bare eje denne bog?

Man kan desværre ikke købe direkte i vores webshop lige nu da den betalingsløsning vi tidligere har anvendt, er lukket.

En ny – og bedre – hjemmeside er på vej, men den er ikke helt klar endnu.

Indtil den lanceres, kan du bestille bøger på den gammeldags maner, ved at skrive til order@mtp.dk. Så sender vi dig bøgerne med en faktura.

Husk at angive navn og adresse til forsendelsen i din mail.

Bestillinger sendes som udgangspunkt som pakker til afhentning; læs mere her. Hvis du behøver levering til døren, så angiv også det i din bestilling.



I en tid hvor modeindustrien globaliseres, og masseproducerede forbrugsvarer sælges verden over, er modens distinkte, nationale identitet blevet relevant som et unikt særkende. Som aldrig før tales der om dansk mode i modeindustrien, i medierne, på Christiansborg, på landets designuddannelser og blandt modeforskere.

Denne bog handler om, hvordan fænomenet dansk mode er opstået, og hvordan dets forskellige betydninger er blevet til. Det er en bog om tøj, modedesign, identitet og historie i og omkring den danske modebranche i perioden fra midten af det 20. århundrede til begyndelsen af det 21. århundrede.

Marie Riegels Melchior tager afsæt i en historisk analyse af dansk modes historie fra 1950’erne og frem og fortsætter helt ind i lokalerne hos den københavnske modevirksomhed Mads Nørgaard-Copenhagen, hvor dansk mode i dag opstår og markedsføres. Desuden undersøger bogen den politiske opmærksomhed omkring dansk mode, som den tager sig ud i den forrige regerings globaliseringspolitik. Endelig indeholder bogen en diskussion, som med udgangspunkt i et større interviewmateriale med danske modedesignere omhandler de potentialer og begrænsninger, der kan være ved at formulere dansk mode og gøre den til genstand for nationalstatens imageopbygning.

Indeholder mere end 100 illustrationer, bl.a. fra danske designeres scrapbøger.

Marie Riegels Melchior (f. 1974) er cand.mag. i europæisk etnologi og ph.d. i design og fashion history fra Kunstakademiets Arkitektskole.


 
Emneområde | Antropologi og etnologi | Historie |
Emneord | Identitet | Kulturhistorie | Mode | Tøj |
Specifikt emneord | Modeindustri | Modeller | Samtidshistorie |
Land | Danmark |
Periode | 20. årh. | 21. årh. |
Sprog | Dansk |

Indhold

Pressen skrev


Alle udgivelser af

Marie Riegels Melchior som redaktør

Verden over
2006, ISBN 978-87-635-0465-2, hft
Snit
2011, ISBN 978-87-635-3107-8, indb

Marie Riegels Melchior som forfatter

Verden over
2006, ISBN 978-87-635-0594-9, e-publikation
 






Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger