▼ Din mening
En kunst- og kulturelite satte i midten af 1800-tallet gang i en dansk kulturkamp ved at proklamere, hvad de anså for den rette æstetik og dannelse, og dermed, hvad kvinder burde brodere. Underliggende var angsten for, at almuen på landet og i byen ville forandre samfundet, og for, at Danmark efter 1864 ikke ville kunne overleve som selvstændig nation.
Kunsteliten fremhævede den stiliserede naturalisme og antikkens græske og romerske ornamentik – fra omkring 1900 også Art Nouveau eller det danske Skønvirke. Den nationalt forankrede kulturelite foretrak de gamle danske almuebroderier som udtryk for ‘ægte folkekunst og gode normer’. Over for disse grupperinger stod en ny industrielite, der henvendte sig til et voksende marked og udgav dame- og modeblade hver 14. dag med mønstre til allehånde motiver.
Bladene blev hurtigt populære. Overalt i landet blev der broderet efter deres mønstre, som ofte bar præg af tysk indflydelse, noget der ikke huede hverken kunst- eller kultureliten. Men broderende kvinder, såvel anonyme som ivrigt debatterende, tog med støtte fra nogle fremsynede mænd del i en kamp for selverhvervende brodøsers indlejring i dansk erhvervs- og samfundsliv.
I bogen stilles der skarpt på almuens broderende kvinder i by og på land og på den rolle, ‘det gode hjem’ spillede i den igangsatte kulturkamp, der med tiden også blev ideologisk. Succesrige erhvervskvinder kom til at spille markant med i den danske kvindebevægelses politiske kamp for ligeret mellem kønnene.
Kirsten Rykind-Eriksen (f. 1942) blev uddannet indretningsarkitekt i 1965 og mag. art i Europæisk etnologi i 1990. Hun har arbejdet med bolig- og institutionsindretninger, og på Nationalmuseet, Nyere Tid, med boligkultur, herregårdsregistreringer m.m. Hun var museumsinspektør på VejleMuseerne 1998-2010, heraf otte år som leder af Egnsmuseet i Egtved kommune, og har derudover arbejdet på projekter og udstillinger på forskellige museer, med emner om kulturmiljøer, landbokultur, mad og måltid, kvindekultur, højtider og mærkedage, den kunstindustrielle bevægelse, sølvvarer, møbler og ikke mindst tekstiler og håndarbejde. Hun er aktiv i Grænseforeningen og var bl.a. projektleder af Folkefesten i Jelling i anledning af Genforeningen 2020.
Esther Grølsted (f. 1936) er tekstilkonsulent og forsker, ansat på Nationalmuseets Tekstilafdeling 1970-2016. Hun har deltaget i indsamling, udstillinger og registreringer for Danmarks Folkelige Broderier og taget tekstil-, væve- og broderikurser på Engelsholms håndarbejdsskole, Ljungskile Folkhögskola og Skäraborg Läns Museum og Håndarbejdets Fremmes Skole. Hun har undervist i forskellige håndarbejder og syteknikker, skabt serien _Folkedragten til hverdag og fest_ som vandreudstilling med i alt 40 opstillinger, holdt foredrag om tekstile emner og skrevet artikler og publikationer om folkedragter, dragtdele, boligtekstiler, motiver og ornamenter.
Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.
|