I de senere år er der opstået nye former for kunst, kultur og teori, som har stået i et særligt udvekslingsforhold med hverdagslivet og den sociale realitet.
Disse nydannelser har kredset omkring deltagelse og fortælling snarere end repræsentation i traditionel forstand, lige som de i høj grad er baseret på en betragterrespons og publikumsdeltagelse, der skaber åbne situationer frem for autonome, sluttede værker. Performativ teori - sådan som den er blevet udviklet med afsæt i sprogteorien - viser sig at være velegnet til at beskrive og analysere de kunstneriske og kulturelle nydannelser, der opererer med en mere eller mindre eksplicit publikumsinddragelse.
Med fokus på performativitetsbegrebets analytiske potentialer i forhold til nye realismeformer analyserer og diskuterer antologien Performative Realism et bredt felt af samtidens kunstværker og kulturelle fænomener. I kritisk dialog med begrebsdannelser og indsigter fra det teoretiske felt omkring performativitet og performance undersøger antologiens artikler nyrealistiske værker og kulturfænomener, som eksperimenterer med interaktion, deltagelse og processualitet.
Performative Realism rummer bidrag fra en række danske forskere inden for et tværæstetisk felt, bl.a. fra fagområder som Film- og Medievidenskab, Kunsthistorie, Teatervidenskab og Moderne Kultur. Artiklernes emner er skandinavisk såvel som international installationskunst, performance, fotografi, film, litteratur og rollespil.
Rune Gade, ph.d, er adjunkt ved Afdeling for Kunsthistorie, Københavns Universitet. Han har redigeret Symbolic Imprints: Essays on Photography and Visual Culture (Aarhus University Press, 1999).
Anne Jerslev, ph.d, er lektor ved Afdeling for Film- og Medievidenskab, Københavns Universitet. Hun har bl.a. redigeret Realism and ‘Reality’ in Film and Media (Museum Tusculanum Press 2002).