Temaet i dette jubilæumsnummer af Chaos handler meget passende om kaos.
I religionsvidenskaben er begrebet kaos dobbelttydigt. Det betegner både en forskelsløs urtilstand, hvor ud af verden fødes – et skabende kaos, og en tilstand af uorden, der bryder ind i den velkendte og ordnede verden – et uordentligt kaos.
Bruce Lincoln undersøger i sin artikel, hvordan forestillingen om et uordentligt kaos i forskellige mytologier blev et magtredskab til at indfange ”fjenden” med og udpege denne som dæmonisk eller ond. James Beckford undrer sig over den sparsomme anvendelse og refleksion over begrebet kaos inden for religionssociologien.
Ingvild Gilhus kigger nærmere på gnostiske forestillinger om kaos. Jean Butler og Thomas Hoffmann, hovedredaktørerne bag Gads leksikon om Islam, undersøger forskellige former for kaosforestillinger i Koranen. Tove Tybjerg beskriver den mytologiske trickster-figur, der især er kendt fra indianske myter. Jørgen Podemann Sørensen beskriver kaosbegrebet som retorisk greb og giver et bud på dets betydning i religiøse tekster.
Mikael Rothstein beskriver, hvordan kaos udfolder sig i en konkret social og etnografisk sammenhæng i den udryddelse af truede folks kultur og religion, der finder sted i Indonesien i dag. Endelig reflekterer Pernille Arvedsen i sit bidrag over religionsvidenskabens dobbelttydige kaosbegreb i lyset af Gilles Deleuzes filosofi.
Mikael Aktor, lektor ph.d. ved Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, Syddansk Universitet.
|