I de senere år er mode blevet et forum for forskellige typer af videnskaber. Ved de højere læreanstalter har mode efterhånden etableret sig som et ekspanderende videnskabsområde, og fra politisk side gør man sig forhåbninger om, at design-, livsstils- og oplevelsesindustrien kan skabe vækst i samfundsøkonomien. Også i Øresundsregionen tales der i stigende grad om betydningen af kulturelle og kreative virksomheder. I regionen findes bl.a. Nordens største modeuge og den første kandidatuddannelse i modevidenskab.
Når design og mode er blevet vigtige nøgleord i vores samtid samt en betydningsfuld regional drivkraft for vækst, opstår et behov for at belyse og problematisere mode som kunst, materialitet, kultur og arbejde. I À la mode. Mode mellan konst, kultur och kommers samles nordiske forskere fra forskellige discipliner med en fælles interesse for moderelaterede fænomener, historiske såvel som samtidige. Med nedslag i så spredte fænomener som pelsindustrien, filmidoler fra 1940’erne og den historiske figur spradebassen – den snobbede unge adelsmand, der blev brugt som en komisk standardfigur i 1700-tallets litteratur – undersøger bogen, hvordan modebranchen kan forstås som en grænseoverskridende udtryksform, skabelsesproces og vækstmotor.