Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Nyhedsbrev   Print siden   

Nielsen, Klaus
Bogen og værket
En introduktion til tekstkritik og boghistorie som litteraturteori

2017, 192 sider
15×23 cm.

ISBN 978-87-635-4566-2



Vejl. pris198 DKK  30 $  27 €  24 £
Onlinepris158 DKK  24 $  21 €  19 £

Må du bare eje denne bog?

Man kan desværre ikke købe direkte i vores webshop lige nu da den betalingsløsning vi tidligere har anvendt, er lukket.

En ny – og bedre – hjemmeside er på vej, men den er ikke helt klar endnu.

Indtil den lanceres, kan du bestille bøger på den gammeldags maner, ved at skrive til order@mtp.dk. Så sender vi dig bøgerne med en faktura.

Husk at angive navn og adresse til forsendelsen i din mail.

Bestillinger sendes som udgangspunkt som pakker til afhentning; læs mere her. Hvis du behøver levering til døren, så angiv også det i din bestilling.


 Se udvalgte sider

 Indholdsfortegnelse

▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også

Denne bog handler om bøger og litteratur. Nærmere bestemt handler den om begrebet det litterære værk, som inden for litteraturvidenskaben er en kompleks størrelse. Formålet med denne bog er at udfordre feltet på dets manglende refleksion over dette vigtige begreb og nuancere definitionen af litteraturanalysens genstand.

Når vi læser et litterært værk, sker det altid via et medie – oftest en bog trykt på papir – og denne fysiske genstand udgør en central del af vores læseoplevelse. Bøgerne er stadig vores primære adgang til litteraturen. Men til trods for denne dominerende position spiller bogen som medie kun en marginal rolle inden for litteraturvidenskaben, hvor materielle betragtninger sjældent indgår i fortolkningen. Det er et problem for fagets videnskabelighed og akribi. For hvad er det egentlig, vi analyserer, når vi giver os i kast med et litterært værk?

Denne bog syntetiserer disciplinerne boghistorie og litteraturteori og præsenterer en række værktøjer til at indarbejde den boghistoriske refleksion i sine analyser. Bogens primære målgruppeer litteraturstuderende på universiteterne.

Bogens eksempelmateriale består af dansk såvel som udenlandsk litteratur. Som demonstration af metodens anvendelighed analyseres Per Højholts publikumssucces Gittes monologer, der udkom i årene 1981-84.

Klaus Nielsen er ph.d. og udgaveleder ved Grundtvigs Værker, Aarhus Universitet.


 
Emneområde | Bog- og bibliotekshistorie | Litteraturvidenskab |
Emneord | Editionsfilologi | Editionsmetode | Litteratur | Litteraturteori | Litterær analyse | Roman | Skønlitteratur |
Specifikt emneord | Grafisk design | Undervisning |
Land | Danmark |
Biograferet person | Per Højholt |
Sprog | Dansk |

Indhold

Pressen skrev


Alle udgivelser af

Klaus Nielsen som redaktør

Editionshistorie
2014, ISBN 978-87-635-4243-2, indb
 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.
Kunder, som har købt denne titel, købte også
Læsning og bogmarked i 1600-tallets Danmark     Appel, Charlotte
Læsning og bogmarked i 1600-tallets Danmark
2001

Editionsfilologi     Kondrup, Johnny
Editionsfilologi
2011

Melodistudier bind I og II     Glahn, Henrik
Melodistudier bind I og II
1954

Bondevækkelse og sekularisering     Sanders, Hanne
Bondevækkelse og sekularisering
1995

Filosofisk æstetik     Raffnsøe, Sverre
Filosofisk æstetik
1996





Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger