|
|
|
Boginfo |
|
|
|
|
|
|
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
|
|
Degn, Ole
The Sound Toll at Elsinore
Politics, Shipping and the Collection of Duties 1429–1857
2017, 623 sider16×24,5 cm. 121 farveillustrationer 10 sort/hvid-illustrationer
ISBN 978-87-635-4470-2
|
|
Vejl. pris550 DKK 84 $ 74 € 66 £
|
Onlinepris440 DKK 67 $ 59 € 53 £
|
|
|
Må du bare eje denne bog?
Man kan desværre ikke købe direkte i vores webshop lige nu da den betalingsløsning vi tidligere har anvendt, er lukket.
En ny – og bedre – hjemmeside er på vej, men den er ikke helt klar endnu.
Indtil den lanceres, kan du bestille bøger på den gammeldags maner, ved at skrive til order@mtp.dk. Så sender vi dig bøgerne med en faktura.
Husk at angive navn og adresse til forsendelsen i din mail.
Bestillinger sendes som udgangspunkt som pakker til afhentning; læs mere her. Hvis du behøver levering til døren, så angiv også det i din bestilling.
|
Gennem mere end 400 år spillede Øresundstolden en betydelig rolle i nordeuropæisk politik og skibsfart, og for den danske konge og den danske stat var indtægterne herfra af vital økonomisk betydning. Øresundstolderne noterede alle passerende skibe og deres ladninger i toldbøger, der i dag udgør et enestående kildemateriale til hele Europas historie fra det ældste bevarede regnskab i 1497 til Øresundstolden ophævedes i 1857. Næsten to millioner skibe havde da betalt Øresundstold.
Bogen indeholder artikler om Øresundstoldens indførelse og første vanskelige år i senmiddelalderen, om dens administration og toldboder samt indtægter og regnskabsformer gennem hele dens levetid. Undervejs læser man om mor Sigbrits udfordring af de søfarende nationer omkring 1520, krige og internationale forviklinger i 1500-tallet og kampen om adgangen til Østersølandenes eksport af råvarer, der var livsvigtige for Vesteuropas voksende befolkning. Videre om Christian 4.s voldsomme toldforhøjelser, der fik katastrofale følger, om det svenske overfald med Torstenssonkrigen 1643-45 til følge, tabet af Halland og i 1658-60 endelig også af Skånelandene. Endvidere kan der læses om de engelske skipperes dristige smuglerier i 1700-tallet og om de nordamerikanske fristater, som nægtede at acceptere indskrænkninger i den frie sejlads og truede med at sende en krigsflåde, der med magt kunne tiltvinge sig adgang til Østersøen. Det resulterede i, at Danmark i 1857 måtte opgive at opretholde den mere end 400 år gamle told. Dog formåede man gennem dygtige forhandlinger at få de fleste søfarende nationer til at betale en erstatning til Danmark for afskaffelsen af Øresundstolden. En gennemgang af Øresundstoldens arkivalier, en omfattende bibliografi og detaljerede registre afslutter værket.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|