For første gang på dansk gives et samlet portræt af reklameplakaten i et britisk perspektiv. Plakatbevægelsen. En britisk designfront i mellemkrigsårene kaster lys over de kunstneriske, kommercielle og politiske kredse og initiativer, som i 1920’erne og 1930’erne gjorde plakaten til periodens mest populære og moderne udtryksform.
London Underground, Shell Mex, General Post Office, Empire Marketing Board og andre fremsynede organisationer hyrede kunstnere og grafiske designpionerer som E. McKnight Kauffer, Abram Games, Barnett Freedman, Austin Cooper, Paul Nash og Ashley Havinden. Med plakaten i front lagde de kimen til corporate design og udviklede med stor visuel opfindsomhed og internationalt udsyn en britisk gren af europæisk modernisme. I skellet mellem kunst og industri, tradition og avantgarde forenede designerne litografisk håndværk og teknik med en ny æstetik, der styrkede plakatens position i det 20. århundrede.
På baggrund af et omfattende kilde- og illustrationsmateriale fra Storbritannien, USA og Danmark fortæller forfatteren et enestående og hidtil meget overset kapitel af europæisk design- og udstillingshistorie. Foruden en skat af litografisk trykte reklameplakater skildres plakatens miljøer på gader og plankeværker, i undergrunden og på stationerne. En central del af bogen belyser, hvordan samtidens reklameplakater også vandt indpas i museerne som skattet kulturarv til bevaring for eftertiden. Bogen vil overraske og glæde enhver med interesse for plakater og grafisk design, museologi og moderne britisk kultur.
Line Hjorth Christensen, ph.d., er lektor ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet, og redaktør af tidsskriftet Danske Museer.
Bag bogens layout står den prisbelønnede grafiske designer Michael Jensen (f. 1958), kendt for sine plakater, bøger og kunstkataloger og som designer af det danske rockband Sort Sols logo.
|