Id-fotografiet har siden 1860’erne været et dominerende redskab til kontrol,
overvågning og identifikation, men bliver i disse år afløst af biometriske
metoder som fx dna-screening og irisgenkendelse. Ved udgangen af
id-fotografiets storhedstid gør Mette Mortensen status over dets historie og
udvikling.
Dog tjener id-fotografiet ikke alene som et værktøj til kontrol i den politiske
praksis. Som et betydningsfuldt symbol på det moderne individ har det også gjort sin entré i kunsten, medierne og populærkulturen. Kampen om ansigtet
afdækker dette hidtil forbigåede kapitel af den nyere kulturhistorie, idet id-fotografiet anskues som et fælles afkom af den politiske praksis og
den visuelle kultur. Forfatteren påviser, at id-fotografiet er en prægnant og
magtfuld visuel fremstilling af identiteten, som staten og det afbildede individ
hver især har stærke interesser investeret i: Id-fotografiet videregiver
en række for myndighederne essentielle informationer om køn, race, klasse
og personlige kendetegn, men hænger som en reproduktion af ansigtet også
tæt sammen med individets forståelse af sig selv. Det vidner om id-fotografiets
plads i en visuel kultur, hvor intet synes mere uomgængeligt end repræsentationer
af ansigtet.
Id-fotografiet er bogens konkrete analyseobjekt, men samtidig er formatet
et greb, som baner vej for diskussioner af centrale samfundsmæssige problemstillinger
som national identitet, terrorisme, afkolonisering, frihedsrettigheder
og social udgrænsning. Det er problemstillinger, der sjældent
bliver behandlet ud fra en visuel synsvinkel, selvom den er vital for forståelsen
af dem.
Bogens analyser tager udgangspunkt i fotografiske værker af bl.a. Emil Rye,
Alphonse Bertillon, Nadar, Salvador Dalí, Andy Warhol, Marcel Duchamp,
Marc Garanger, Thomas Ruff, Hans-Peter Feldmann, Christian Boltanski,
Amanda Tetrault og Taryn Simon samt id-fotografier af terroristerne bag
terrorangrebet på World Trade Center 11. september 2001.
Mette Mortensen er ph.d. i Moderne Kultur og adjunkt på Institut for
Medier,Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet.
|